کد مطلب:27887 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

شعر شاعران












فهم ادیبان و شاعران از واژگان، در تمامی فرهنگ ها از اعتبار ویژه برخوردار است. عالمان، هماره برای تعیین معنای واژه، آن گاه كه معانی مُحتملی داشته باشد، به فهم ادیبان و شاعران استناد می كنند.

شاعر بلند آوازه آن روزگار، حَسّان بن ثابت، بی درنگ پس از فرود آمدن پیامبرصلی الله علیه وآله از جایگاه، به پا می خیزد و از پیامبر خدا برای سرایش اشعار، رخصت می طلبد و آن گاه چكامه بلندش را با مطلع:


ینادیهُم یوم الغدیر نبیّهم
بخمٍّ وأسمِع بالرسول منادیا


روز غدیر در خُم، پیامبرشان ندایشان داد/

اینك به ندای رسول، گوش فرا ده.

می خوانَد و در ضمن آن، چنین می گوید:


فقال له قم یا علیُّ فإنّنی
رضیتك من بعدی إماماً وهادیا


پس به او گفت:ای علی! برخیز/

كه من تو را برای امامت و هدایتِ پس از خود پسندیدم.

و در فرجام آن، پیامبرصلی الله علیه وآله می فرماید:

ای حَسّان! تو مادام كه با زبانت ما را یاری می كنی، با روح القدس، تأیید می شوی.

بدین سان می بینیم كه حسّان از آن حادثه و از آن جمله پیامبر خدا، امامت علی علیه السلام را درمی یابد و پیامبرصلی الله علیه وآله نیز بر این دریافت، مهر تأیید می زند.[1].

پس از وی نیز شاعران و چكامه سرایان، چنین كرده اند و در اشعار خود، امامت و ولایت مولاعلیه السلام را بر اساس این حادثه بگسترده اند. علّامه عالی قدر، عبد الحسین امینی، كتاب عظیم الغدیر را، از جمله بر پایه این اشعار و تحلیل محتوای آنها برنهاده است.[2].









    1. غدیریه حَسّان، مشهورترین و بلندآوازه ترین شعر اوست (الغدیر:65/2 به بعد). شگفتا از آقای دكتر محمّد طاهر درویش كه كتابی پربرگ درباره حَسّان، فراهم آورده و درباره اشعار او از ابعاد مختلف، سخن گفته ولی و هرگز از این شعر او یاد نكرده است:حسّان بن ثابت، قاهره:دار المعارف.
    2. ر. ك:ابیات حسّان بن ثابت. نیز:ص 294 (اشعار حسّان بن ثابت).